« i like my body when it is with your by E. E. Cummings E・E・カミングズ 「ぼくはぼくのからだが好き」「ぼくの体がきみの体といっしょにいる時の」 | Main | The Remains of the Day by Kazuo Ishiguro (1) カズオ・イシグロ 『日の名残り』 (1) »

Friday, 30 June 2006

Evelyn Waugh "Decline and Fall" 014

Waugh
Waugh caricature avec des contemporains.
Image source: Evelyn Waugh en images
 
 
 「まさしくうってつけですなあ」と、レヴィ氏。
 「でも、ドイツ語なんて全然できませんよ。それに教歴もないし、推薦状もないし、クリケットもできないし」
 「そんなに謙遜なさることはありませんですよ。やってみれば、本人もびっくりするくらい教えられるもんです。つい先学期もですね、生まれてから実験室なんかに足を踏み入れたことのないひとを、一人前の科学の先生として、有名なパブリック・スクールに送り込みました。そのかた、音楽の家庭教師を探して、ここにみえたんですがね。今のところ、とてもうまくいってるはずですよ。それに、フェイガン博士にしたって、これっぽっちの給料で全条件(#「全条件」に傍点)を充たすひとは期待できませんよ。ここだけの話ですがね、ラナバというのは業界では評判がよろしくないんです。わたしどもは学校を四段階で評価しております。マル優学校、優学校、良学校、学校と。ざっくばらんに申しますと」と、レヴィ氏は言葉を続けた。「たんなる学校というのはかなりひどいやつです。お客様にはうってつけのポストじゃないでしょうか。ええ、今のところは、ほかに二人応募があるきりで、そのうちのひとりは気の毒に耳が全然聞こえません」
   富山太佳夫=訳『大転落』岩波文庫 1991年6月


「あなたにおあつらえむきですよ」とレヴィは言った。
「でもぼくはドイツ語はひとことも知りませんし、経験もないし、推薦状もありません。それにクリケットはできない」
「謙遜しすぎるのはよくありませんな」とレヴィは言った。「やってみればびっくりするほどなんでも教えられるものですよ。つい先学期もわたしどもは生れて一度も実験室に入ったことのない方をわが国の代表的なパブリック・スクールの理科の上級教員にお世話しました。大体音楽の家庭教師をしたいといっていらした方でしたがね。なかなか立派にやってらっしゃるようですよ。それにフェイガン校長もあのお申し出の俸給であれだけなんでも期待するのはむりですよ。ここだけの話ですが、ラナバ校は教育界で評判はよくありません。わたしどもでは学校を四つの等級に格付けしております。『代表校』、『一流校』、『優良校』、『普通校』です。率直に言って『普通校』というのは相当落ちるのです。あなたにはたいへんお似合いのポストだと思います。わたしの知ってる限りでは他に候補者は二人しかいません。そのうちの一人はかわいそうに、全く耳がきこえないんですよ」
   柴田稔彦=訳『ポール・ペニフェザーの冒険』福武文庫 1991年4月


  'Might have been made for you,' said Mr Levy.
  'But I don't know a word of German, I've had no experience, I've got no testimonials, and I can't play cricket.'
  'It doesn't do to be too modest,' said Mr Levy. 'It's wonderful what one can teach when one tries. Why, only last term we sent a man who had never been in a laboratory in his life as senior Science Master to one of our leading public schools. He came wanting to do private coaching in music. He's doing very well, I believe. Besides, Dr Fagan can't expect all that for the salary he's offering. Between ourselves, Llanabba hasn't a good name in the profession. We class schools, you see, into four grades; Leading School, First-rate School, Good School, and School. Frankly,' said Mr Levy, 'School is pretty bad. I think you'll find it a very suitable post. So far as I know, there are only two other candidates, and one of them is totally deaf, poor fellow.'
   Evelyn Waugh "Decline and Fall" 1928



 
 
 

|

« i like my body when it is with your by E. E. Cummings E・E・カミングズ 「ぼくはぼくのからだが好き」「ぼくの体がきみの体といっしょにいる時の」 | Main | The Remains of the Day by Kazuo Ishiguro (1) カズオ・イシグロ 『日の名残り』 (1) »

Comments

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/58807/10730830

Listed below are links to weblogs that reference Evelyn Waugh "Decline and Fall" 014:

« i like my body when it is with your by E. E. Cummings E・E・カミングズ 「ぼくはぼくのからだが好き」「ぼくの体がきみの体といっしょにいる時の」 | Main | The Remains of the Day by Kazuo Ishiguro (1) カズオ・イシグロ 『日の名残り』 (1) »